onsdag 3. september 2014

Barndomsminner og " Gurlikake" (sjokoladekake)


Når jeg var liten var Jorunn og jeg bestevenner. Vi lekte sammen hver dag, noe som ikke var noe problem siden vi var naboer.  Jeg husker at jeg maste masse om at moren (Gurli) skulle bake denne kaken jeg synes var så god.  


I sommer traff jeg Jorunn igjen, og jeg kom på den gode kaken moren brukte å bake. Derfor spurte jeg Jorunn om oppskrift. Den skal jeg nå dele med dere. Kaken var like god ( om ikke bedre) som da jeg var liten. Bør prøves!


"Gurlikake" (sjokoladekake). I gamle dager ble den kalt "Negerkake".

Ingredienser:

Kake:
0,5 kopp smør
3 kopper sukker
3 kopper sur melk
3 ts kanel
2 ts natron
450 gram hvetemel
4 ts kakao

1 kopp tilsvarer ca 1,5 dl.

Bland smøret sammen med 1 kopp sukker
Resten av sukkeret piskes i surmelken. Bland det hele sammen.
Sikt det tørre i røren

Kaken skal stekes i langpanne på 200 grader i 25-30 min.

Fyll:
220 gram melis
200 gram smør
2 eggeplommer
2 ts vaniljesukker

Bland alt sammen og ha fyllet på kaken når den er avkjølt.



Hanne Marie

2 kommentarer:

  1. Ja, denne kaken vekker minner fra 80 tallet. Den skal jeg jammen bake til helgen.
    Lurte på en liten ting, er det stor eller liten langpanne?

    Mvh Marlen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så koselig at du leser bloggen. Er ikke så aktiv, men håper på litt mindre stressende dager, så jeg kan blogge litt igjen:) Jeg brukte en stor langpanne til denne kaken:)

      Slett